Audi logoAUDI TYYPPIVIAT 

Audi kuuluu VW-konserniin ja on niin sanottu premium merkki. Audi on aina tunnettu korkeasta laadustaaan ja urheilullisuudestaan. Audi on ollut aina hyvä ajettava, koska alustasta on tehty hieman jäykempi ja puslista kovempia kuin esimerkiksi Volkswagenissa. Tämä on hieman nostanut Audin sisätilojen melua, mutta toisaalta Audi on välttynyt alustan kolinoilta ja välyksiltä. Jopa 300.000km ajettu Audi saattaa olla vielä napakka ja hyvä ajettava. 

Viimeisen kymmenen vuoden aikana Audi on kärsinyt suurista ongelmista moottorien ja vaihteistojen kanssa. Samaan aikaan, vuosina 2006-2008 alkoivat dsg-laatikoiden ja moottorien ongelmat. Kaksoiskytkin tekniikkaan perustuva dsg-vaihteisto oli ajomukavuudeltaan ja hinnaltaan täysin ylivertainen kilpailijoihinsa nähden, huonoa oli kuitenkin kestävyys. Taksikäytössä laatikkoja jouduttiin korjaamoon 100.000km välein ja remontti maksoi aina useita tuhansia. Vieläkään dsg-laatikoiden ongelmia ei ole täysin pystytty ratkaisemaan. Audin onneksi he käyttivät monessa mallissa multitronic ja tiptronic -laatikoita, jotka ovat perinteisiä automaatteja, vaikka keskustelupalstoilla asioita sekotetaankin keskenään. Molemmat laatikot ovat erittäin kestäviä ja yleisesti ottaen vähävikaisia.

Moottori puolella ongelmia oli lähes jokaisessa mallissa. Pienten TSI-koneiden nokkaketjut venyivät ja suurimpaan osaan v.2007 - 2012 valmistetuista koneista on vaihdettu takuuna jakoketjut. Muuten 1.4TSI -kone on mitä mainioin; tehokas sekä taloudellinen. Koneen maine on kuitenkin niin huono, että 1.4TSI -koneella varustettujen jälleenmyynti on poikkeuksellisen hankalaa. Tähän saattaa vaikuttaa myös se, että aikaisempi 1.4 -kone ilman turboa oli todellinen ongelma. Yhdelläkään koneella ei päästy yli 150.000km:n. 

Audi jakoketjuAudeissa suurin moottoriongelma oli öljyn kulutus. 2.0 ja 1.8 TFSI koneet alkoivat syömään öljyä 0,5-1.0litraa / 1000km. Tämä on aivan käsittämätön määrä, käytännössä joka tankkauksen yhteydessä pitää lisätä öljyä. Ongelman syy löytyy männänrenkaiden kulumisessa. Tätä ongelmaa Audi ei ole kuitenkaan suostunut korjaamaan takuun piirissä. Internetistä voi lukea loputtomasti turhautuneiden ostajien kommentteja öljynkulutuksesta. Ainut ongelma korjata vika on vaihtaa männänrenkaat ja se kallista sekä hidasta. Käytännössä v.2006-2012 TFSI-koneita täytyy välttää viimeiseen saakka.

Jotta ongelmat eivät olisi jäänyt vain bensakoneisiin, niin isoja ongelmia tuli myös dieseleihin. Toki konsernin 1.9PWD pumppusuutin diesel oli niin onnistunut aikoinaan, että sen hyvällä maineella voitiin ratsastaa useita vuosia koneiden jälkeenkin. Luultavasti päästömääräyksien tähden jouduttiin luopumaan pumppusuutin tekniikasta ja siirtymään Common Railin käyttöön. Tässä kohden alkupään koneissa oli jonkin verran vikoja vuosina 2007-2009, mutta edelleen Audin dieselit ovat peruskestäviä koneita. 

Käytettyjen Audien hyvä puoli on, että niissä ei yleensä ole pikkuvikoja kovinkaan paljon. Sisustan materiaalit ovat laadukkaita, joten myöskään kulumia ei ole nähtävillä. Karkeasti voi sanoa, että 250.000km ajettu Audi vastaa 150.000km ajettua Skodaa. Tämä näkyy myös vanhojen Audien jälleenmyyntiarvoissa, jotka ovat huomattavasti muita saman konsernin tuotteita korkeampia.

Tyyppiviat:
Audi A1
Audi A2
Audi A3
Audi A4
Audi A5
Audi A6
Audi A8
Audi Q5
Audi Q7
Audi TT