Audi A1

Audi A1 on erittäin mukava pikkuauto, jota on ollut saatavilla vuodesta 2010 alkaen. Suurin osa Suomessa olevista A1:stä on 1.4TFSI -koneilla. Kone on perushyvä ja mahdollinen nokkaketjun venyminen hoidetaan takuuna Audilla. Audin moottori- ja laatikko-ongelmista löytyy lisää tietoa Audi-päävalikosta.

Koska automalli on niin uusi, niin katsastustilastoista ei löydy muita hylkäyksiin johtaneita syitä paljoakaan. Hylkäysprosentti Audi A1:llä on 2.9%

Yleisin hylkäykseen johtanut syy on huonot renkaat. Toiseksi yleisin syy on ollut päästöt, joka saattaa monesti johtua yksittäisestä anturaviasta tai liian hiljaisesta ajosta pidemmän aikaa. Koneeseen ja putkistoon on päässyt kerääntymään epäpuhtauksia. Joitakin alustavikoja, kuluneita puslia yms., on myös löytynyt katsastuksissa. Toisaalta osa A1:stä on saavuttanut jo 200.000km rajapyykin, joten varmasti joitakin alustanosia joutuu jo niille kilometreille vaihtamaan. 

Yleisesti ottaen Audi A1 on luotettava ja varmatoiminen auto, jonka jälleenmyyntihinta on hyvä pikkuautojen markkinoilla.

audi A2Audi A2 mallia valmistettiin vuosina 1999-2005. Malli oli pitkään lähes kulttiauton ja olihan sen dieselversio aikansa pieniruokaisin. Huonollakin kaasujalalla saattoi päästä alle 4.0L/100km kulutukseen. Ehdottomasti huonoin puoli A2-mallissa on 4-paikkaisuus. Rehellisesti sanottuna Audi A2 on pieni auto. Toisaalta on se Smarttia suurempi. 

Automalli oli poikkeuksellisen kallis pikkuautoksi, joten niitä ei myyty kovinkaan paljon. Suurin osa päätyi ostamaan A3-mallin, jonka sai samalla hinnalla.  Hylkäysprosentti Audi A1:lla katsastuksissa on 29%, joka aluksi kuulostaa korkealta, mutta kun muistetaan miten vanhoja autot ovat, niin se on hyvää keskitasoa. 

Yleisin hylkäykseen johtanut syy on jarrut. A2:ssa on sekä käyttöjarru, että seisontajarru ongelmia. Tämä on tosin hyvin yleistä yli 10-vuotta vanhoille autoille Suomessa, merkistä ja mallista riippumatta. Talvi ja suola tekevät tehtävänsä lähinnä maanpintaa olevissa liikkuvissa osissa. Toiseksi yleisin syy ODB-viat. Näiden erittelyjä ei ole saatavilla, mutta todennäköisimmin erilaisia anturivikoja, kuten lambda-antura. Lisäksi A2-malleissa on ollut jousitukseen ja iskunvaimennukseen liittyviä vikoja. 

Poikkeavaa on, mallin ikä huomioiden, että tyypillisiä vanhojen autojen alustavikoja on vähän. Osittain se johtuu varmasti siitä, että Audi A2:lla ei ajeta kovinkaan paljon, joten ne ovat keskimääräisesti vähemmän ajettuja, verratuna muihin samanikäisiin autoihin. Toinen syy on varmasti Audin erittäin hyvä alusta ja kovempaa seosta olevat puslat. Kun komponentit ovat laadukkaita, niin 15 vuoden jälkeenkin ne ovat vielä hyvässä kunnossa.

Nykyisin niitä jo suhteellisen halvalla. Moottoripuolella on tarjolla on 1.4 bensa, joka ei ole kovinkaan kestävä kone. Yleensä koneeseen tulee sylinterikansivika, joka on kallis korjattava. 1.4 Tdi diesel, jonka kulutus on todella alhainen ja koneena kestävyydeltään keskitasoa. 1.6 bensiini, joka on ehdottomasti paras vaihtoehto. Se on hyvä kone ja todella kestävä. Sellaista voi olla silti vaikea löytää, koska vain joka kymmenes Audi A2 on myyty aikoinaan isommalla 1.6 bensakoneella. Lisäksi on olemassa 1.2 TDI diesel, mutta niitä tulee harvemmin vastaan Suomessa.  Moottorinohjausvikoja on raportoitu jonkin verran alkupään mallisarjoissa.

Jos itselleen kaipaa hieman erillaista ja mukavaa autoa, niin Audi A2 on hyvä valinta, pienellä varauksella koneiden osalta.

Lisäinfo: Joissakin tapauksissa manuaalivaihteisto on alkanut pitämään ääntä ja kyseessä on ollut vaihteensiirtovaijerin osuminen koriin. Jos tämä ei ole äänen lähde, niin sitten kyseessä on vaihteiston laakerivika.