Audi a3AUDI A3 TYYPPIVIAT 

Audi A3 mallin valmistaminen aloitettiin jo vuonna 1996, mutta iso muutos tapahtui vuonna 2004. Uudemman malliset ovat hyvin kysyttyjä autoja. Ne ovat urheilullisia, laadukkaita ja hyviä ajaa. Toki niitä vaivaa samat dsg-ongelmat kuin muitakin VW-konsernin tuotteita, mutta maine Audilla on silti parempi kuin Volkswagenilla tai Skodalla. Saattaa olla, että sama vika on korjattu takuuseen Audilla, mutta ei muilla konsernin brandeilla.

Katsastuksessa vuosimallien 2004-2006 hylkäysprosentti on keskimäärin ollut 19.2%. Yleisin syy on ollut käyttöjarrut. Lisäksi on ollut paljon OBD-vikoja. Myös jousituksessa ja iskunvaimentimissa on havaittu puutteita, joka on selvää yli 10 vuotta vanhoissa autoissa. 

Vuosimallien 2007 - 2009 hylkäysprosentti on keskimäärin vain 5.7%. Voidaankin heti todeta, että vuoden 2007 facelift-mallit ovat paljon parempia autoja kuin vanhemmat A3:set. Tämä ei näy kovinkaan paljon hintaeroissa, mutta ostaessasi etsi ehdottomasti uudempi korisempi malli itsellesi. Yleisimpiä hylkäykseen johtaneita syitä ovat olleet jousitus ja iskunvaimennus, OBD-viat ja joitakin pakokaasujen päästöongelmia hiukkassuodattimilla varustelluissa malleissa.

Hiukkaussuodattimien keskimääräinen käyttöikä on 200.000 - 290.000km. Tämän jälkeen hiukkaussuodatin menee tukkoon ja ääritapauksessa auto ei enää käy kunnolla. Jos ongelman päästää näin pitkälle, rikkoo vastapaina monesti EGR-venttiilin. Hiukkassuodattimen vaihto voi olla 1.000 - 2.000€, jos sopivaa tarvikeosaa ei ole saatavilla. Jotkut tyhjentävät hiukkassuodattimen kokonaan ja ohjelmoivat varoitusvalomerkin pois ohjelmistosta. Tämä on auton toimivuuden kannalta erinomainen ratkaisu, mutta ei lainmukainen. Toimenpidettä ei kuitenkaan voi diagnoisoida purkamatta autoa, joten tällaisia autoja liikkuu Suomessa lukemattomia määriä.

Muita yleisiä vikoja ovat mm. ilmamassamittarit. Toisaalta suurimmassa osassa autoja on BOSCHin mittari ja sen käyttöikä on n.200.000tkm. Joten tämän tyyppivian voi kirjoittaa lähes kaikkiin autoihin, siitä syystä me emme pidä ilmamassamäärämittarivikoja tyyppivikoina, vaan se on verrattavissa renkaiden kulumiseen. Normaali huollossa vaihdettava osa.

Se mikä on hieman VW-konsernia vaivannut, on ollu kaksoismassavauhtipyörät.  Niissä alkavat niittaukset löystymään ja auto alkaa pitämään tyhjäkäynnillä pientä räminää. Kun kytkimen painaa pohjaan, niin räminä vaimenee. Lopulta liikkeelle lähtiessä auto nytkähtää ja vaikeuttaa ajamista. Korjaaminen on yllättävän kallista verrattuna tavalliseen kytkinremonttiin. Tämä on Audin todellinen tyyppivika. Etenkin iso osa A3-malleista on manuaalivaihteisia, kun taas isommat Audit ovat automaattilaatikolla.

Kaikkia Audeja koskevat tyyppiviat löytyvät Audi-välilehdeltä.

Jos etsit itsellesi hyvää käyttöäautoa, joka näyttää hyvältä sekä arvo pysyy kohtuullisen hyvin, niin Audi A3 on oikea valinta.

Audilla on ollut joitakin takaisinkutsuja, mutta nämä viat korjataan veloituksetta merkkihuollossa:
Jäähdytystuuletin oikosulku (2003)
Vasen takajarruletku (2004)
Polttoaineen siirtopumppu (2004)
Etuistuimen rungon kiinnitys  (2005)
Kaksoismassavauhtipyörä (tulipalovaara) (2006)
Sivuturvatyyny (2006)
DSGkaksoiskytkin automaattivaihteiston ohjelmisto (2009)
Polttonesteputket (2011)
Polttoaineputken vuoto (2012)