Audi A4AUDI A4

Audi A4 mallin valmistaminen aloitettiin vuotta aikaisemmin vuonna 1995, vuotta aikaisemmin kuin pikkuveli A3. Merkittävä muutos tapahtui vuonna 2004. Audi A4 uudistui täydellisesti ja siitä tuli premium merkkien yksi suosituimmista autoista. Etenkin Suomessa vahva urheilullisuus mainoskampanjoissa löi itsensä lävitse. Toki olihan A4 ihan aidoisti erittäin hyvä ja auto, ja on sitä edelleen.

A4:set ovat olleet erittäin kestäviä autoja ja niissä on etupäässä ollut tiptronic tai multitronic automaattilaatikoita, jotka ovat hyvin vähävikaisia. Moottoreina on ollut paljon huippuhyviä 1.8T ja 1.9PWD koneita. Molemmat ovat markkinoiden luotettavimpia. Suurin osa A4:sta on myyty 2.0TDI koneilla ja vähemmän on ollut männänrengas ongelmista kärsinyttä 2.0TFSI konetta.

Katsastuksessa vuosimallien 2004-2006 hylkäysprosentti on keskimäärin ollut 15.1%. Yleisin syy on ollut käyttöjarrut.Toiseksi yleisin syy on ollut etuakselisto, etupäässä raidetangon päät ja muut pallonivelet. Myös jousituksessa ja iskunvaimentimissa on havaittu puutteita, joka on selvää yli 10 vuotta vanhoissa autoissa. Vuosimallien 2007 - 2009 hylkäysprosentti on keskimäärin vain 6,2%. Audi A4:ssä on sama tilanne kuin A3:ssa, vuoden 2007 facelift-mallit ovat paljon parempia autoja kuin vanhemmat. A4:ssa näkyy kuitenkin pienoinen ero hinnoissa, koska muutos on isompi kuin A3:ssa.

Tielle jättäviä vikoja on euroopassa raportoitu jonkin verran. Turboja on mennyt rikki, mutta osittain syy saattaa olla teholastuttamisessa, joka on Audeille yleisempää kuin monelle muulle automerkille. Moottoriohjauksen häiriöitä, turbon letku irronnut, dieselin hiukkassuodatin tukossa (yleensä ilmoittanut jo aikaisemmin vaihtotarpeesta), egr-venttiili jumissa. Vuosimallin 2006 A4:ssa on ollut huonolaatuinen öljynpainekytkin ja vuosimallin 2007 dieseleissä öljypumppuja on rikkoontunut. Ruiskusuutin vikoja on myös ilmennyt, jotka ovat olleet myös yleisiä muissakin Audi malleissa.

Hiukkassuodattimesta löytyy tietoa Audi A3-mallin tyyppivika tiedoista.

Käyttäjät ovat raportoineet vikoja hammashihnan katkeamisista, mutta nämä ovat mitä todennäköisimmin johtuneet vaihdon laiminlyömisestä. Muita yleisiä Volkswagen-konsernin tuotteiden tyyppivikoja ovat olleet kaksoismassavauhtipyörät, ilmamassamäärämittarit, turbovikoja. Näistä ilmamassamäärämittarit ja turbot ovat kuluvia osia, ei niinkään tyyppivikoja. Jotkut ovat raportoineet myös jäähdytyslaitteiston vioista, mutta näitä ei ole Suomessa tullut niin paljon vastaan.

Kaikkia Audeja koskevat tyyppiviat löytyvät Audi-välilehdeltä.

Audi A4 on hyvä ja monipuolinen auto. Kooltaan se sijoittuu Volkswagen Passatin ja Golfin väliin. Laadukkuudessaan se on erinomainen. Monipuolisen moottori ja malli valikoimansa johdosta, iso osa ostajista löytää mieleisensä. Vai miten olisi Audi A4 3.0TDI 4x4.

Audilla on ollut joitakin takaisinkutsuja, mutta nämä viat korjataan veloituksetta merkkihuollossa:
Polttoainepumppu (2004)
Alatukivarsi (2004)
Etuakseliston pallonivelet kuluvat ja voivat murtua (2004) 
2.7 TDI / 3.0 TDI: Vikamahdollisuus ruiskutuspumpussa (2005) 
Jäähdytysnestevuoto 2.0 TFSI (2010) 
Ahtojäähdytin, vuoto 3.0 TFSI (2010)