Audi A5AUDI A5 JA A6

Audi A5 mallin valmistaminen aloitettiin 1997. Auto on edustusluokan coupe, joiden myynti on Suomessa aika vähäistä korkean autoverotuksen johdosta. Audi A5 on kuitenkin myynyt todella hyvin ja esim. vuonna 2015 sitä myytiin n.200kpl, joka on saman verran kuin Ford C Grand Maxia. Tuontiautoissa on tyypillisesti isompia ja tehokkaampia moottoreita kuin Suomessa myydyissä malleissa. Moottorivalikoima on erittäin laaja, mutta ehdottomasti teknisesti parhaat koneet ovat joko 2.7 TDI jai 3.0 TDI. Molemmat ovat olleet todella kestäviä. Tyyppivikana on ollut kaasuläpät, mutta niiden korjaaminen ei ole mahdottoman kallista.

Iso osa autoista on TFSI-bensaturboilla, jotka käytännössä kaikki kuluttavat öljyä merkittäviä määriä 0.5-1.0 litraa ajettua 1.000 kilometriä kohden. Parempi vaihto on 2.0 TDI, joka lastutettuna vie A5:sta riittävästi. Ei toki ole mikään järin tehokas, mutta ei ole myöskään pienemmät turbokoneet. 3.0 / 3.2 / 4.2 bensakoneista irtoaa jo 365 - 450 hevosvoimaa, jolloin A5 liikahtaa aivan eri tavalla. Nämä isommat "erikoiskoneet" ovat yksilöitä ja niiden kestävyys on suhteessa ajotyyliin sekä huoltohistoriaan. Hajotessaan korjauskulut ovat pöyristyttävän suuria, koska varaosia on vaikea saada ja korjaaminen on hidasta sekä vaatii erikoisosaamista.

Katsastuksessa vuosimallien 2007 - 2009 hylkäysprosentti on keskimäärin ollut vain 5.5%. Myöhemppien vuosimallien hylkäysprosentti on ollut keskimäärin vain 1,8%. Prosentti on niin pieni, että ei voida löytyvän mitään katsastuksessa löytyneitä tyyppivikoja. Yksi syy näin mataliin hylkäysprosentteihin on, että Audi A5 -malleilla ajetaan vähemmän ja niitä pidetään paremmin kuin halvempia Audeja. Katsastustilastojen valossa Audi A5 on poikkeuksellisen luotettava ostos.

A5-malleissa on  muutenkin vältytty Audien laatikko-ongelmista, suurin osa niistä on manuaaleja tai multitronic-vaihteistolla. Audin isommat koneet ovat olleet myös kestävämpiä ja juuri niitä on ollut paljon A5:sen keulalla. Hiukkasuodatin viat vaivaavat kaikkia autoja. Hiukkassuodattimesta löytyy tietoa Audi A3-mallin tyyppivika tiedoista. Audien moottoreista löytyvistä ongelmista löytyy tietoa Audi-välilehdeltä.

Audi A5 on kauniisti muotoiltu auto. Kaksiovisena versiona se on todella urheilullinen, mutta silti hiljainen ja miellyttävä ajaa. Ihan täysiverinen urheiluauto se ei ole, ellei sitten osta 4.2 RS5 versiota 450 hevosvoimalla ja nelivedolla varustettuna.

 

Audi A6Audi A6 mallin valmistaminen aloitettiin jo vuonna 1996. Se korvasi edeltäjänsä 100-mallin. Ensimmäistä sukupolvea tehtiin vuosina 1996-2003 ja vuonna 2004 kaikki Audin mallit kokivat täydellisen uudistuksen. Korimalli on pysynyt vuodesta 2004 saakka niin samanlaisena, että hyvinpidetty vuoden 2004 Audi A6 on vielä  erittäin tyylikäs auto. A6 on hiljainen ja monipuolinen perheauto. A6-malleissa on vältytty DSG-ongelmista, suurin osa niistä on manuaaleja tai multitronic-vaihteistolla. Hiukkassuodatin viat vaivaat 2.0 TDI pikkudieseliä. Hiukkassuodattimesta löytyy tietoa Audi A3-mallin tyyppivika tiedoista. Audien moottoreista löytyvistä ongelmista löytyy tietoa Audi-välilehdeltä.

Katsastuksessa vuosimallien 2004 - 2006 hylkäysprosentti on keskimäärin ollut vain 11.0%, kun arvosta poistetaan vanhemman korimallin A6:set pois. Kun ottaa huomioon sen, että A6:silla ajetaan pitkiä matkoja, niitä on takseina ja kilometrejä on keskimäärin paljon, niin lukema on todella pieni. Myöhempien vuosimallien hylkäysprosentti on ollut keskimäärin 6,9%. Voidaankin todeta, että kestävyydessä ei ole tullut niin suurta muutosta facelift-mallissa kuin mitä A3 ja A4 malleissa tuli. Yleisimpiä hylkäyksen syitä ovat olleet käyttöjarru, etuakseliston nivelet ja ODB-viat. Pakokaasupäästöistä on myös tullut jonkin verran hylkäyksiä. Kaiken kaikkiaan A6-mallit ovat helppoja katsastettavia.

Käyttäjien raportoimia vikoja löytyy jo sitten aika paljon, mutta täytyy muistaa, että automallia on myyty todella paljon. Tämä saattaa hämätä monia lukiessaan autokeskusteluja internetissä. Kun on paljon käyttäjiä, on myös paljon negatiivista sanottavaa. Dieselin ruiskutupumppu ja suutin vikoja on raportoitu jonkin verran. On myös raportoitu sylinterikansivikoja 2.0 TDI koneessa, mutta Suomessa tämä on kyllä ollut erittäin harvinaista. Lisäksi löytyy kaikkia autoja vaivaama ilmamassamittarivika. Todellinen ongelma on ollut kynnyskoteloiden, ovien alakulmien ja tavaratilan kannen ruostuminen. Turboahtimia on hajonnut, mutta niiden käyttöikä onkin yleensä max. 300.000 km. 

Takaisinkutsuja on ollut joitakin, mutta nämä korjataan tehtaan laskuun veloituksetta:
Polttoainepumppu (2004)
Alatukivarsi (2004)
Etuakseliston pallonivelet kuluvat ja vioittuvat (2004)
2.7 TDI / 3.0 TDI: Vikamahdollisuus ruiskutuspumpussa (2005)
Turvatyynyn ohjainlaitteen ohjelmisto (2005)
Turvatyyny voi laueta liian myöhään (2005)
Valokatkaisijan johtosarja (2006)
Takaluukun avausmoottori (2007)
Pääturvatyyny, (2011)

Tielle jättäviä vikoja löytyy ADAC:n tietokannasta yllättävän paljon, mutta on muistettava, että Audi A6 autoja on myyty paljon sekä niillä ajetaan paljon. Iso osa on ollut 2.0 dieseleitä, joten tietysti vikoja raportoidaan niistä eniten.

Sytytyspuola rikki (2006 asti)
Laturi rikki diesel-mallit (2006 asti)
Käynnistysmoottori rikki diesel-mallit (2007 asti)
Turboahdin rikki diesel-mallit (2007 asti)
Virtalukko jumittaa (2007 asti)
Pakokaasujen takaisinkierrätys / egr-venttiili jumissa (2007 asti)
Moottorinohjaus rikki (Diesel ja bensiini 2008 saakka)
Moottorivaurioita (2008 asti)
Polttonestepumppu rikki (2008 asti)
Akku tyhjä (2010 asti)
Hiukkassuodatin tukkeutunut (Diesel 2010 asti)

Audi A6 on erittäin hyvä ja varmatoiminen auto. Farmarina se on lyömättömän iso. Kestävyydeltään ja luotettavuudeltaan se ei ole ihan niin hyvä kuin kilpailijansa Volvo V70, mutta ei missään nimessä huono. Audin koneet ovat myös todella yleisiä, joten niitä osataan korjata jo muuallakin kuin merkkiliikkeessä. Lisäksi varaosien saanti on helppoa, joten ylläpitokustannukset pysyvät kurissa. Paljon ajetuissa löytyy isoja eroja ja siitä syystä niiden hankinnassa kannattaa käyttää asiantuntijaa mukana.