Audi q5AUDI Q5 TYYPPIVIAT

Audi Q5 mallia on tehty vuodesta 2009 alkaen. Auto on aina nelivetoinen ja se perustuu Audi A4:n pohjalevylle. Suurin osa Suomessa olevista Q5-malleista on 2.0TDI (170hv) koneella. Vaihteistona on manuaali ja s-tronic laatikoita. S-tronic on sama vaihteisto kun VW-konsernin parjattu DSG-automaatti. Q5 automaattilaatikon ongelmista ei kuule niin paljon, koska autoja myydään melko vähän ja Audin takuu tulee huomattavasti paremmin vastaan kuin Volkkarin.

Katsastuksessa hylkäysprosentti on keskimäärin ollut n. 1,5%. Luku on todella matala, vaikka ensimmäisen mallisarjan autot ovat jo käyneet useita kertoja katsastuksessa. Toisaalta arvokkaampia autoja pidetään paremmin, niillä ajetaan monesti vähemmän ja huoltohistoria on monesti täydellinen. Nämä kaikki asiat osaltaan pienentävät hylkäysprosenttia. Yleisin syy hylkäykseen on ollut sisäinen valvontajärjestelmä (OBD). Mitä todennäköisimmin yli 200tkm ajetuissa autoissa on hiukkassuodatin (DPF) tullut tiensä päähän. 

Takaisinkutsuja ja omistajien informoimia vikoja ei ole saatavilla vielä, niiden vähäisyyden vuoksi. Kannattaa siis katsoa muiden Audien tyyppivikoja moottorien osalta, jotka ovat samat kuin muissa Auideissa.

Audi Q7Audi Q7 mallia on tehty vuodesta 2005 alkaen. Auto on aina nelivetoinen. Suurin osa Suomessa olevista Q5-malleista on 3.0TDI V6 koneella. Vaihteistona on tiptronic-automaatti. Yhdistelmä on tuttu jo VW Touraegista ja se on havaittu äärimmäisen hyväksi sekä kestäväksi yhdistelmäksi. Moottorin ja vaihteiston osalta Q7 on hyvinkin varmatoiminen, mutta muuten auto on erittäin huonossa maineessa autokauppiaiden keskuudessa.

Katsastuksessa hylkäysprosentti on keskimäärin 11,9%. Luku ei ole hirveän korkea, mutta kun huomioidaan auton arvo ja se, että niitä on huollettu äärimmäisen hyvin, voidaan lukua pitää jopa korkeana. Toisaalta kyseessä on iso nelivetoauto, jolloin alustan osat joutuvat hyvinkin koville. Ehdottomasti yleisin syy onkin etuakselisto. Alapallonivelet, raidetangonpäät ja muut helat sekä nivelet joutuvat koville ja kuluvat normaalia nopeammin. Nämä ovat myös vikoja, joista ei kirjoiteta korjauskehotusta katsastuksessa vaan ovat hylkäysperusteita. Toiseksi yleisin syy on käyttöjarru, vaikka ennemmin voisi kuvitella seisontajarrujen kanssa olevan ongelmia, koska automaattiautoissa sitä käytetään harvemmin. Kolmanneksi yleisin syy on OBD-virheet, jotka mitä todennäköisimmin ovat hiukkassuodatin (DPF) ongelmia.

Takaisinkutsuja ja omistajien informoimia vikoja ei virallisesti ole saatavilla vielä, niiden vähäisyyden vuoksi. Internetin keskustelupalstoilta on löytää kuitenkin paljonkin erilaisia vikoja Q7:sta. Koska auto on vielä aika harvinainen, niin vikatietojen yleisyys kertoo Q7:n huonosta laadusta, ainakin vuosien 2006 - 2008  malleissa. Alle on kerätty joitakin raportoituja vikoja.

Ilmastoinnin venttiiliservoissa vikoja - lämpötilasäädöt ei toimi kunnolla
Ilmajousituksen kanssa ongelmia, jotka kalliita korjata - yleinen vika muillakin merkeillä
Moottorin imuläpät -  yleinen vika myös muilla merkeillä
Purkaa akkua seistessä
Alustan natinat - etupään puslat
Lisäksi alkupään autoissa oli paljon pikkuvikoja

Audi Q7 on aito 7-hengen maasturi ja tila-auto. Juuri 7-henkisyys on ollut monelle ostopäätöksen syy. Toisaalta auto on erittäin miellyttävä ajaa sekä äärimmäisen hiljainen. Vaikka itse autoja saa ostaa jo melko edullisesti, niin ylläpitokulut ovat korkeat. Auto kuluttaa vähintään 10ltr/100km, renkaat sekä huollot ovat kalliita, lisäksi autoon tulee pikkuvikoja, joiden korjaaminen on monesti merkkiliikkeen hommia. Kun Trafi muistaa vuosittain vielä isolla käyttöverolla, niin auton ostoa kannattaa hetki harkita. Jos nelivedolle ja 7-henkisyydelle on tarvetta, niin silloin Audi Q7 voi olla varteen otettava vaihtoehto.