BMW logo

BMW TYYPPIVIAT 

BMW on niin sanottu premium merkki, joka on valmistanut moottoreita vuodesta 1913 alkaen. BMW:n luotettavuus moottorivalmistajana on ollut korkealla, aina kaksituhatta luvun puoleen väliin saakka, jolloin BMW:n moottoreissa alkoi ilmetä ongelmia. Toisaalta BMW:n kuuluessa kalliimpien automerkkien joukkoon, on ne voitu valmistaa edullisempia merkkejä laadukkaammin. 

Käytettyjen markkinoilla BMW:n ovat säilyttäneet hyvin arvonsa. Yli 300.000 kilometriä ajetut yksilöt tekevät hyvin kauppansa, jos niiden pyyntihinta on järkevällä tasolla. Verrattuna esimerksi Alfa Romeoon, missä jo 200.000 kilometriä merkitsee myynnin merkittävää hankaloitumista. 3-sarjan BMW:t ovat 5.000 - 15.000 euron hintaluokassa parhaimpia myytäviä. Isoja 5-sarjan bemuja on tuotu niin paljon Saksasta, että tarjonta ylittää selvästi kysynnän tuossa hintaluokassa. Yli 15.000 euron autoissa isommatkin BMW:t liikkuvat käytettyjen markkinoilla.

BMW:n hylkäystilastot katsastuksessa ovat keskimäärin yli 16%, uudemmissa malleissa alle 6%. BMW:tä voidaan ainakin katsastustilastojen valossa pitää vähävikaisena autona. DEKRAn julkaiseman TOP10 luotetuimmat aujoneuvot (2014) joukossa olivat BMW:ltä X4, 1-sarja ja Z4.

BMW:tä voi pitää perusluotettavana autona, lukuunottamatta surullisen kuuluisaa N47-moottoria. Kyseinen malli tuli 2007/2008 vaihteessa markkinoille ja kuluttajalle mallimerkinnällä 2.0Diesel tunnetumpi. Bilteman sivuilta on helppo tarkistaa moottorin mallimerkintä rekisterinumeron perusteella, jos ei auton moottorin tyypistä täysin varma. Moottoria valmistettiin vuoteen 2014 saakka, mutta suurin osa ongelmista oli vuosina 2007-2009. Jakopääketjua parannettiin hieman vuosina 2010-2011, mutta ongelmat loppuivat vasta vuonna 2012 kokonaan. N47-moottorin tyyppivika on jakopään ketjun venyminen, samalla tavalla kuin Volkswagenin TSI-koneessa. BMW:n erikoisuus on, että jakopää on moottorin takaosassa, kohti ohjaamoa. Ylemmän jakoketjun ja kiristimen pystyy vaihtamaan vielä irroittamatta moottoria, mutta alempaa jakoketjua ei. Tästä syystä remontti on arvokas ja käytännössä merkkikorjaamossa teetettävä. Ilman kompensaatioita remontti maksaa noin 3.000-4.000 euroa. BMW joutui kuitenkin tekemään takaisinkutsu ohjelman valitusten johdosta. Takaisinkutsuohjelma sisältää jakopään ketjun pituuden mittaamisen ja jos se on venynyt, niin tehdas (Saksa) maksaa kaikki kulut, lukuunottamatta öljynvaihtoja. Auton ajokilometreillä tai iällä ei pitäisi olla merkitystä. Omien kokemustemme mukaan suosittelemme mielummin Laakkosta, Autokeskuksen sijaan, joka toimii suoraselkäisemmin takaisinkutsujen kanssa.

BMW n47On kuitenkin myönnettävä, että BMW:ssä ei ole kovinkaan paljon yleisiä tyyppivikoja. Jonkin verran löytyy iDrive-nappulan painotunnistimessa ongelmia ja pyyhkijänkoneistossa, mutta suurimmalta osilta BMW:ssä ei ole kovinkaan paljon ongelmia.

BMW:n valmistamissa moottoreissa Citroenille ja muille ranskalaismerkeille (1.6 turbo/bensa) on jo merkittävästi ongelmia. Niistä voi lukea lisää Citroenin alta. Samoja koneita on käytetty myös 1-sarjassa, mutta 1-sarjalaisia on sen verran vähän Suomessa bensoina, että ongelmatapauksia tulee harvoin vastaan.

Tyyppiviat:
BMW 1-sarja
BMW 3-sarja
BMW 5-sarja
BMW 6-sarja
BMW 7-sarja
BMW X-sarja
BMW Z-sarja

OSTETAAN BMW