BMW 3 sarja 320 E91BMW 3-SARJA

BMW 3-sarjan valmistaminen aloitettiin jo vuonna 1975, mutta tässä artikkelissa keskitytään uudempiin malleihin. 3-sarjalaisesta löytyy paljon erilaisia mallimerkintöjä. BMW E46 korimallia tehtiin vuosina 1998 - 2005. BMW E90, E91, E92, E93 malleja valmistettiin 2005 - 2013. Uusin korimalli F30 ja F31 tulivat 2012 ja sitä valmistetaan edelleen.

Mallimerkintöjen lisäksi löytyy pitkä lista eri moottorien mukaan olevia malleja; 316, 318, 318is, 318 Gran Turismo, 320, 320 Gran Turismo, 320D, 323, 325, 328, 328 GranTurismo, 330, 330 Gran Turismo, 330D, 335, 335 GT, M3. Lisäksi löytyy avoautoa, farmaria, sedania ja coupea.

3-sarjalaiset ovat BMW:n ehkä parhaimpia käytettyjä myynnillisesti. Myyntiajat ovat lyhyet ja hintataso kohtuullinen. Osittain se johtuu 3-sarjalaisten hyvästä maineesta ja luotettavuudesta. Myös nuorempi polvi ostaa mielummin 3-sarjalaisen kuin 5-sarjalaisen. Isoimpia vikoja ei ole ollut kuin N47-moottorissa (2.0 Diesel). Katso lisätietoja täältä.

Katsastuksessa vuosimallien 2004-2010 hylkäysprosentti on keskimäärin ollut 13.4% ja uudempien mallien 3,0%. Yleisimmät syyt ovat olleet taka-akselisto ja toiseksi yleisin syy jousitus sekä iskunvaimennus. Jonkun verran on hylkäyksiä myös ohjausnivelien ja raidetankojen päiden takia.

Uudempi F30-sarja pärjäsi hyvin DEKRAn luotettavimman auton kilpailussa vuonna 2014. Se tuli toiseksi isomman keskiluokan sarjassa ajokilometreillä 0-50.000km. Ajokilometreillä 50.000-100.000km se voitti oman luokkansa ja 100.000-150.000km ajokilometreillä se sijoittui viidenneksi.

BMW 3-sarjalainen on mukavan näköinen auto ja erittäin miellyttävä ajaa. Kunhan välttelee N47 moottoria, niin välttyy isommilta yllätyksiltä. Toki BMW:ssä pienienkin vikojen korjaaminen tulee kalliiksi, mutta kyyti onkin sitten sitä parempaa.

3-sarjalaisessa olleita takaisinkutsut:
Tuplakytkinvaihdelaatikon ohjelmiston päivitys (Trafi)
Vetokoukun sähköisen vapautusyksikön uusinta (Trafi)
Airbagien asennuksessa ollut ongelmia jo uutena
Polttoainejärjestelmä - Polttoainepumppu voi sammua yllättäen
VANOS-järjestelmän kiinnityspultti löystyy ja voi rikkoa moottorin
Jarrutehostimen kanssa ollut ongelmia

Käyttäjien ilmoittamia vikoja eri lähteistä:
Kiveniskuja ikkunaan (Dekra)
Puskurin suojakumin vaurioituminen (Dekra)
Vuotavat iskunvaimentimet (Dekra)
Hiukkassuodatin DPF
N47-moottorin jakoketju 
Pissapojan pesuri
iDrive-säädinnapin painokytkin