BMW 520BMW 5-SARJA 

BMW 5-sarjan valmistaminen aloitettiin jo vuonna 1972, mutta tässä artikkelissa keskitytään uudempiin malleihin E60-mallista eteenpäin, joka ilmestyi vuonna 2004. E60-malli on Suomessa ehkä yleisin BMW:n korimalli. Tämä johtuu osittain tuontiautojen verotuksen muuttumisesta ja E60:sia tuotiin tuhatmäärin Suomeen. Edelleen niitä tuodaan jonkin verran, mutta nyt on järkevämpää tuoda jo uudempaa F10 mallia.

5-sarjalaisesta löytyy paljon erilaisia mallimerkintöjä. BMW E60/E61 korimallia tehtiin vuosina 2004 - 2010.  Vuonna 2007 korimalliin tuli facelift-päivitys, jota kutsutaan LCI (Life Cycle Improvement). Aikalailla eri autoksi 5-sarja muuttui 2010, jolloin tulivat F10/F11-korimallit. Uusin korimalli G30, G31 ja G32 ovat juuri tulleet markkinoille, joten niistä ei tyyppivikoja ole vielä saatavilla.

Mallimerkintöjen lisäksi löytyy pitkä lista eri moottorien mukaan olevia malleja; 520, 520D, 523, 525, 525D, 528, 530 GranTurismo, 530, 530D, 535, 535 GT, 540, 545, 550 GT, 550, M5. 5-sarjasta löytyy vain kahta korimallia, sedan ja farmari.

5-sarjalaiset eivät ole myynnillisesti enää kovin hyviä, johtuen niiden suuresta tarjonnasta markkinoilla. Saksantuonti on osittain tukkinut markkinat ja vain parhaimmat sekä halvimmat 5-sarjalaiset menevät kaupaksi. Myyntiajat ovat noin 60 päivää ja myynnissä olevien lähes 90 päivää.  Myyntiajat hipovat jo ranskalaisien autojen lukuja. Ehdottomasti isoimpia vikoja on ollut N47-moottorissa (2.0 Diesel). Katso lisätietoja täältä. Jos 5-sarjalaista dieseliä on ostamassa, niin ehdottomasti kannattaa ostaa vain 530D-mallin BMW. 3-litrainen diesel on todettu todella kestäväksi ja hyväksi koneeksi.

Katsastuksessa vuosimallien 2004-2010 hylkäysprosentti on keskimäärin ollut 18,0% (BMW 3-sarja 13,2%) ja uudempien mallien 4,0%. Yleisimmät syyt ovat olleet ohjausnivelet ja -tangot. Toiseksi yleisimmät viat löytyvät käyttöjarruista.

Uudempi F10-sarja pärjäsi hyvin DEKRAn luotettavimman auton kilpailussa vuonna 2014. Se tuli neljänneksi isot autot sarjassa ajokilometreillä 0-50.000km. Ajokilometreillä 50.000-100.000km se tuli toiseksi ja 100.000-150.000km ajokilometreillä se ei kuitenkaan enää pärjännyt Audille, MB:lle ja Volvolle.

BMW 5-sarjalainen on mukava, hiljainen ja tehokas, sopivalla moottorilla. Kunhan välttelee N47 moottoria, niin välttyy isommilta yllätyksiltä. Toki BMW:ssä pienienkin vikojen korjaaminen tulee kalliiksi. Jonkun verran 5-sarjalaisia on ollut taksikäytössä ja automaattilaatikoiden kestävyys saattaa joutua niissä koville. BMW:hen sopii kuitenkin vain ja ainoastaan automaatti. Toki M5:n voi ottaa SMG-vaihteistolla, mutta manuaalien myyminenkin on niin hankalaa, että manuaalivaihteisesta BMW:stä tulee nopeasti pitoauto.

5-sarjan takaisinkutsut:
VANOS-järjestelmän kiinnityspultti löystyy ja voi rikkoa moottorin
Etumatkustajan istuimen tunnistin - vaikuttaa airbagin toimintaan (DEKRA)
Polttoainetankin anturi GT-malleissa - voi aiheuttaa polttoainevuodon
Jarrut V8 ja V12 malleissa -  jarrutehostimen heikkeneminen
Polttoainepumppu 6-sylinterisissä bensiinimoottoreissa
Jarrutehostin - voi vuotaa nestettä
GT-mallin sähköinen apuvesipumppu vaihdetaan veloituksetta
Akun positiivisen navan kiinnitys - Voi ottaa kiinni runkoon. Näitä palotapauksia näkee kuukausittain Autovahinkokeskuksessa
Polttoainepumppu - hajoaa yllättäen ja johtaa äkkipysähdykseen

Käyttäjien ilmoittamia vikoja eri lähteistä:
Kuluneet raidetangon päät (Dekra)
Hiukkassuodatin DPF
N47-moottorin jakoketju
Pakokaasujen päästöt liian korkeat - OBD ongelma
Öljyvuodot moottorissa
Öljyvuodot vaihteistossa
iDrive-säädinnapin painokytkin