BMW 645BMW 6-SARJA

BMW 6-sarjan valmistaminen aloitettiin jo vuonna 1976 ja lopetettiin 1989. Nämä vanhemmat 6-sarjalaiset (E24) ovat osittain jo harrasteautoja ja hyväkuntoiset yksilöt jopa kysyttyjä.

Tässä artikkelissa keskitytään uudempiin E63 ja E64 malleihin. Nämä ovat 2.polven 6-sarjalaisia ja niiden valmistaminen aloitettiin vuonna 2003. Auto on ollut uutena sen verran kallis, että käytännössä lähes kaikki 6-sarjalaiset ovat tuontiautoja. Moottorimalleina löytyy 630, 630D, 640, 645 ja 650.

Nykyisin yksityisen on aika hankalaa saada myydyksi 6-sarjan BMW:tä. Nettiauto.com -palvelussa keskimääräinen myyntiaika on yli 120 päivää. Korkeat vakuutusmaksut, käyttömaksut, kalliit huollot ja suuri kulutus ovat aika korkea vuori monelle ostajalle. Keväällä ja kesällä autolle löytyy kuitenkin ostajia. Auto on näyttävä ja nopea. Isossa osassa on M-sarjan SMG-vaihteisto, joka todella tuo iloa ajamiseen.

Katsastuksessa vuosimallien 2003-2010 hylkäysprosentteja ei ollut saatavilla, mutta ne ovat todennäköisesti aika matalat. Erikoisautoja kun pidetään paremmin ja niille saatetaan ajaa vain talvisin. 6-sarjalainen on muutenkin sen verran liukas ajettava, että talviautoksi sitä ei voi suositella.

6-sarjan takaisinkutsuja ja käyttäjien raportoimia vikoja ei ollut saatavilla, mutta tekniikaltaan suurin osa 7-sarjalaisista on lähellä 5-sarjalaisia, joiden takaisinkutsut alla luettavissa.

Takaisinkutsut (5-sarja):
VANOS-järjestelmän kiinnityspultti löystyy ja voi rikkoa moottorin
Etumatkustajan istuimen tunnistin - vaikuttaa airbagin toimintaan (DEKRA)
Polttoainetankin anturi GT-malleissa - voi aiheuttaa polttoainevuodon
Jarrut V8 ja V12 malleissa -  jarrutehostimen heikkeneminen
Polttoainepumppu 6-sylinterisissä bensiinimoottoreissa
Jarrutehostin - voi vuotaa nestettä
GT-mallin sähköinen apuvesipumppu vaihdetaan veloituksetta
Akun positiivisen navan kiinnitys - Voi ottaa kiinni runkoon. Näitä palotapauksia näkee kuukausittain Autovahinkokeskuksessa
Polttoainepumppu - hajoaa yllättäen ja johtaa äkkipysähdykseen

Käyttäjien ilmoittamia vikoja eri lähteistä:
Kuluneet raidetangon päät (Dekra)
Hiukkassuodatin DPF
N47-moottorin jakoketju
Pakokaasujen päästöt liian korkeat - OBD ongelma
Öljyvuodot moottorissa
Öljyvuodot vaihteistossa
iDrive-säädinnapin painokytkin
Kardaanin laakeri