BMW 730BMW 7-SARJA

BMW 7-sarjan valmistaminen aloitettiin jo vuonna 1977, mutta tässä artikkelissa keskitytään uudempiin malleihin E65-mallista (myös E66, E67, E68) eteenpäin, joka ilmestyi vuonna 2002 ja sen tuotanto lopetettiin vuonna 2008. 7-sarja on kirjaimellisesti edustusluokan auto ja tämä näkyy etenkin ylläpitokuluissa. Saksan automarkkinoiden avautuessa 7-sarjalaisia tuotiin aika paljon ja viime aikoina niitä on tuotu Virostakin.

Nykyisin yksityisen on aika hankalaa saada myydyksi E65/E66/E67/E68 mallin BMW:tä. Nettiauto.com -palvelussa yksityisten myynnissä olevien yksilöiden keskimääräinen myyntiaika on yli 120 päivää ja silti autot eivät ole menneet kaupaksi. Korkeat vakuutusmaksut, käyttömaksut, kalliit huollot ja suuri kulutus ovat aika korkea vuori monelle ostajalle. Tästä syystä 7-sarjalainen täytyy myydä halvalla, jos aikoo siitä päästä eroon.

Katsastuksessa vuosimallien 2002-2008 hylkäysprosentteja ei ollut saatavilla, mutta ne ovat todennäköisesti hieman korkeammat kuin 5-sarjalaisten 18,0% (BMW 3-sarja 13,2%). 

Uudempi F01, F02 ja F03 -sarja on autona huomattavasti kalliimpi kuin edeltäjänsä. Toisaalta uudemmassa korimallissa on moottorit huomattavasti parempia ja suurin osa myynnissä olevista on 730D malleja, 3-litran dieselillä. Uudempi 7-sarja pärjäsi hyvin DEKRAn luotettavimman auton kilpailussa vuonna 2014. Se tuli kolmanneksi edustusautot sarjassa ajokilometreillä 0-50.000km. Ajokilometreillä 50.000-100.000km se tuli viidenneksi ja 100.000-150.000km ajokilometreillä se ei kuitenkaan enää pärjännyt Audille, MB:lle ja Volvolle.

7-sarjan takaisinkutsuja ja käyttäjien raportoimia vikoja ei ollut saatavilla, mutta tekniikaltaan suurin osa 7-sarjalaisista on lähellä 5-sarjalaisia, joiden takaisinkutsut alla luettavissa.

Takaisinkutsut (5-sarja):
VANOS-järjestelmän kiinnityspultti löystyy ja voi rikkoa moottorin
Etumatkustajan istuimen tunnistin - vaikuttaa airbagin toimintaan (DEKRA)
Polttoainetankin anturi GT-malleissa - voi aiheuttaa polttoainevuodon
Jarrut V8 ja V12 malleissa -  jarrutehostimen heikkeneminen
Polttoainepumppu 6-sylinterisissä bensiinimoottoreissa
Jarrutehostin - voi vuotaa nestettä
GT-mallin sähköinen apuvesipumppu vaihdetaan veloituksetta
Akun positiivisen navan kiinnitys - Voi ottaa kiinni runkoon. Näitä palotapauksia näkee kuukausittain Autovahinkokeskuksessa
Polttoainepumppu - hajoaa yllättäen ja johtaa äkkipysähdykseen

Käyttäjien ilmoittamia vikoja eri lähteistä:
Kuluneet raidetangon päät (Dekra)
Hiukkassuodatin DPF
N47-moottorin jakoketju
Pakokaasujen päästöt liian korkeat - OBD ongelma
Öljyvuodot moottorissa
Öljyvuodot vaihteistossa
iDrive-säädinnapin painokytkin