BMW X3BMW X3 JA X5 

BMW X-sarja alkoi X5 -mallilla, jota seurasi X3 -malli. X-sarja on kuitenkin laajentunut tiuhaan tahtiin ja nykyisin markkinoilla on X1, X2, X3, X4, X5 ja X6 mallit. Alemmassa hintaluokassa liikkuu eniten X5 ja X3 -malleja. Ensimmäiset E53 mallin BMW X5 tulivat markkinoille 1999. Samaa korimallia valmistettiin 2006 vuoteen saakka, jolloin tuli E70 mallin X5. Uudempi malli on huomattavasti modernimpi kuin vanhempi ja tietysti myös aivan eri hintaluokassa. BMW:n F15 malli tuli markkinoille 2013 vuonna.

X5:n pikkuveli BMW X3 tuli markkinoille 2003 ja on huomattavasti käytännöllisempi kuin isoveljensä. Toki tilaa ja mukavuutta on jouduttu karsimaan aika reilusti. Toki käyttökuluiltaan X3 on huomattavasti maltillisempi kuin X5. Ensinmäistä E83 mallia valmistettiin vuoteen 2010 saakka ja uusi F25 malli seurasi sitä samana vuonna. 

Molemmissa X3 ja X5 malleissa käytetään BMW:n muissa merkeissä olleita moottoreita, joten itse tekniikasta kannattaa lukea BMW:n yleisistä tyyppivioista.

BMW X5Nettiauto.com -palvelussa keskimääräinen myyntiaika X5 (E53) mallille on 58 päivää ja uudemmalle E70 mallille 53 päivää. BMW X3 (E83) mallin myyntiajat ovat olleet 53 päivää ja uudemman F25 mallin 49 päivää. Yllättävää on, että X5:sen myyntiajat bensiinimoottorilla ovat olleet keskimäärin 35 päivää, joka on lähes puolet dieseleihin verrattuna. Toisaalta X5:sen korkeat ajoneuvoverot dieselinä saattaa rajoittaa sen suosiota. Toisaalta X5:n bensiinimoottorilla kuluttaa helposti 15l/100km. X-sarja on kuitenkin maasturi ja sillä pääsee nelivetonsa johdosta talvella hyvin liikkeelle. Monet maasturit tekevätkin hyvin kauppansa juuri ensilumien aikaan.

Katsastuksen hylkäysprosentit ja yleisimmät syyt:
BMW X3 (
E83) 2003-2009 hylkäysprosentti keskimäärin 15,2%. Yleisin syy on ollut jousitus ja iskunvaimennus. Toiseksi yleisin syy on ollut käyttöjarru ja etuakselisto. Uudemman F25 mallin hylkäysprosentti on ollut vain 3,9% ja syynä renkaat tai valmistajan kilpi.

BMW X5 (E53) 1999-2006 hylkäysprosentti keskimäärin 30,3%. Yleisin syy on ollut etuakselisto, todennäköisesti erilaiset väljyydet puslissa. Toiseksi yleisin syy on ollut käyttöjarrut. Kolmanneksi yleisin syy on ollut taka-akselisto, jossa varmasti sielläkin erilaiset välykset. Uudemman E70 mallin hylkäysprosentti on ollut 11,6%, yleisimmät hylkäyksen syyt samat kuin vanhemassa mallissa.

Katsastustilastojen pohjalta ja toisaalta kokemukseen perustuen voidaan todeta, että BMW X3 on luotettavampi auto kuin BMW X5. X3 perustuu enemmän 3-sarjan BMW:hen ja sitä kautta sen luotettavuus on aika hyvä. Toisaalta X3 on monesti myös hieman kansanomaisemmin varusteltu, jolloin yllättäviä vikoja ei tule niin paljon. Toki X5 on huomattavasti isompi auto, joka tuntuu myös ajossa parempana mukavuutena.

Takaisinkutsut (X-sarja, X3 ja X5):
VANOS-järjestelmän kiinnityspultti löystyy ja voi rikkoa moottorin
Etumatkustajan istuimen tunnistin - vaikuttaa airbagin toimintaan (DEKRA)
Polttoainepumppu 6-sylinterisissä bensiinimoottoreissa
Jarrutehostin - voi vuotaa nestettä
Polttoainepumppu - hajoaa yllättäen ja johtaa äkkipysähdykseen
N47 - jakoketjun kiristin
N47 - jakoketjun venyminen

Käyttäjien ilmoittamia tyyppivikoja X3:
Kuluneet raidetangon päät (Dekra)
Hiukkassuodatin DPF
N47-moottorin jakoketju
Pakokaasujen päästöt liian korkeat - OBD ongelma
Öljyvuodot moottorissa
Öljyvuodot vaihteistossa
iDrive-säädinnapin painokytkin
Kardaanin laakeri
Ohjaustehostimen letkuvika
Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat

BMW X3 tyyppiviat - Moottorivikoja on raportoitu erilaisia, koskevat osittain muitakin BMW:n malleja:
Venttiilinostajavika saatta aiheuttaa joutokäynnillä nakuttavaa ääntä (2.5 -litrainen bensiini)
Turbovikoja dieseleissä - turbot kestävät yleensäkin vain 200-300tkm
Laturi- ja akkuvikoja
CommonRail -pumppu diesel-moottoreissa

Käyttäjien ilmoittamia tyyppivikoja X5:
Ruiskutuspumppuvikoja (1999-2002)
Turbovikoja - dieselmoottoreissa (2001-2003)
Lukot eivät toimi pakkasella
Ruiskuvikoja (1999-2003)
Vaihteiston ja voimansiirron viat
Kytkinlevy kuluu nopeasti manuaalivaihteistoissa 
Jarrupolkimen kiinnitysvika
Vuodot taka-akselin tasauspyörästöstä
Jarruletkun kiinnitysvika
Valoviat ja sähköviat
Polttoainemittari näyttää väärin
Etuakselin nivelissä väljää
Ohjausvaihteen vika
Raidetangon päät ovat väljät
Akkuvikoja