image.png
Tässä artikkelissa luetellaan ja kerrotaan Citroen henkilöautojen tyyppivioista. Citroen ei merkkinä ole kovin luotettavan auton maineessa, lukuun ottamatta henkilöitä, jotka omistava Citroenin. Tämä tosin on muillakin merkeillä tyypillinen ilmiö, omaa merkkiä pidetään parempana kuin mitä se oikeasti on.

Autoliikkeen näkökulmasta Citroenin huonoudesta puhuu jälkikorjausten määrä ja kustannukset. On hyvin tunnettu asia, että käytetyssä Citroenissa on hyvin usein niin sanottuja jälkikustannuksia autoliikkeelle. 80-90-luvulla ongelmat johtuivat edistyksellisestä tekniikasta, jota ei ollut kovin hyvin vielä testattu. 2000-luvulla ongelmana on lähinnä edullisempien osien käyttäminen. Alustan puslat ja tukivarret ovat heiveröisiä. Moottorien kanssa on ollut ongelmia.

Citroenin suurimmat ja samalla kalleimmat ongelmat liittyvät 1.6 THP -moottorin jakoketjun venymiseen. Lisäksi samaisen moottorin korkeapainepumppu hajoaa useasti. Molempien korjaus on kallista. 1000-2000€/kpl, korjauspaikasta riippuen.

Citroenin automaattivaihteisto on niin sanottu robottivaihteisto, jossa manuaalivaihteistoa ohjataan servoilla. Tässä ratkaisussa on todella paljon elektroniikkaa, joka ei etenkään Suomen ilmastossa ole kovin toimintavarma. Tämän lisäksi robottivaihteisto on epämukava käyttää. 

Citroenin parhaimmistoon kuuluvat HDI-dieselit, automaattivaihteistolla.

Citroen C1 tyyppiviat

Citroen C3 tyyppiviat

Citroen C4 tyyppiviat

Citroen C5 tyyppiviat

Citroen Berlingo tyyppiviattyyppiviat