Dacia logo

DACIA on Suomessa automerkkinä suhteellisen nuori ja tuli vasta 2000-luvulla markkinoille, mutta sitäkin isommalla voimalla. Dacian kilpailuedun kärki on hinnoittelussa. Dacia Duster on käsittämättömän halpa nelivetoinen maasturi uutena. Konepellin alla vaikuttaa Renaultin tekniikka, joka tuo tiettyä luotettavuusarvoa tuntemattomalle merkille.

Autoina Daciat eivät ole olleet kovinkaan huonoja, niitä leimaa kuitenkin halpuus. Halvimmissa malleissa ei ole edes keskuslukitusta, joka on kyllä todellinen puute nykyaikana. Toki laatua on koko ajan nostettu, mutta samalla myös auton kilpailuetu hinnassa on kaventunut.

Dacioiden tyyppiviat ovat pitkälti samoja tekniikan osalta kuin Renaulteissa. Kori ja alustapuolella osat ovat luokattoman heikkoja. Katsastusmiesten kommenttien perusteella jo muutaman vuoden vanhassa Daciassa raidetankojen päät sekä puslat menevät vaihtoon. Toisaalta katsastustilastojen mukaan mm. Duster ei ole kovin vikainen auto, kun taas Sandero on.

Vanha sanonta sanoo, että halvalla ei saa hyvää, mutta Dacian kohdalla saattaa silti tulla poikkeus. Kun otetaan huomioon auton hinta, uuden takuu ja huolettomuus, niin jos varusteiden puute ja sisämelu eivät haittaa, saattaa Dacia olla kelpo auto.

Tyyppiviat
Dacia Duster
Dacia Sandero