VOLKSWAGEN TYYPPIVIAT

vw logo

Volkswagen kuuluu VW-konserniin ja on konsernin keskihintaluokan auto. 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa Volkswagenin luotettavuus oli omaa luokkaansa. Isot ongelmat alkoivat 2004/2005, kun markkinoille tulivat TSI-koneet ja DSG-automaattivaihteistot. Lisäksi muutenkin luotettavan merkin laatu alkoi laskea. Autot olivat edelleen hyviä ajaa, mutta ongelmia riitti tekniikassa ja muissa osissa mm. lakka- ja ruostevauriot pintapelleissä.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana Volkswagen on taistellut moottori- ja vaihteisto-ongelmien kanssa. Vuosina 2006-2008 alkoivat dsg-laatikoiden ja tsi-moottorien ongelmat. Kaksoiskytkin tekniikkaan perustuva dsg-vaihteisto oli ajomukavuudeltaan ja hinnaltaan täysin ylivertainen kilpailijoihinsa nähden, huonoa oli kuitenkin kestävyys. Taksikäytössä laatikkoja jouduttiin korjaamoon 100.000km välein ja remontti maksoi aina useita tuhansia. Vieläkään dsg-laatikoiden ongelmia ei ole täysin pystytty ratkaisemaan. Volkswagenin tiptronic -laatikot ovat huomattavasti kestävämpiä kuin DSG-vaihteistot. 

DSG-VAIHTEISTO TYYPPIVIAT

Vanhemman DSG-vaihteiston tunnistaa 6-vaihteisuudestaan. Vaihteisto on niin sanottu kuivakytkin laatikko ja yleinen tyyppivika on mekatroniikka, joka ohjaa vaihteistoa. Joskus koko mekatroniikka hajoaa, joskus sitä ohjaava piirikortti. Korjaus ei kuitenkaan nykyisin maksa 1000 euroa enempää. Toinen tyyppivika on kaksoismassapyörä, jossa niittaukset alkavat löystyä. Tämän ongelman tunnistaa, kun auton antaa käydä tyhjäkäyntiä, niin koneen ja vaihteiston välistä alkaa kuulumaan pientä "räminää".

Uudemmassa 7-vaihteisessa DSG-vaihteistossa on märkäkytkin ja siitä monesti hajoaa/kuluu kaksoismassakytkin. Uudemman laatikon korjauskustannus voi olla jopa 2000-3000euroa. Lisäksi uudempaa DSG-laatikkoa on hankalampi korjata ja korjaajia on vähemmän.

TIPTRONIC-VAIHTEISTO TYYPPIVIAT

Tiptronic-vaihteisto on perinteinen automaattivaihteisto, eikä niin sanottu kaksoiskytkinvaihteisto, mitä DSG-vaihteisto on. Tipronicissa ei ole vähän ajetuissa tyyppivikoja, vaan vaihteisto on ollut todella kestävä. Joitakin mekatroniikka-ongelmia tipronicissakin on. Jos vaihteisto toimii kylmänä hyvin, mutta öljyjen lämmetessä/ohetessa vaihteiden vaihtaminen alkaa takkuamaan, on kyseessä mekatroniikka vika. Myös turbiini saattaa kulua, joka aiheuttaa luistamista, mutta tämä tulee vastaan enemmän ajetuissa yksilöissä.

Moottori puolella ongelmia on tsi-bensiinimoottoreissa. Pienten TSI-koneiden nokkaketjut venyvät ja suurimpaan osaan v.2007 - 2012 valmistetuista koneista on vaihdettu takuuna jakoketjut. Muuten 1.4TSI -kone on mitä mainioin; tehokas sekä taloudellinen. Koneen maine on kuitenkin niin huono, että 1.4TSI -koneella varustettujen jälleenmyynti on poikkeuksellisen hankalaa. Tähän saattaa vaikuttaa myös se, että aikaisempi 1.4 -kone ilman turboa oli todellinen ongelma. Yhdelläkään koneella ei päästy yli 150.000km:n. 

Audi jakoketjuJotta ongelmat eivät jäisi vain bensakoneisiin, niin isoja ongelmia on myös dieseleihin. Toki konsernin 1.9PWD pumppusuutin diesel oli niin onnistunut aikoinaan, että sen hyvällä maineella voitiin ratsastaa useita vuosia koneiden jälkeenkin. Luultavasti päästömääräyksien tähden jouduttiin luopumaan pumppusuutin tekniikasta ja siirtymään Common Railin käyttöön. Tässä kohden alkupään koneissa oli jonkin verran vikoja vuosina 2007-2009, mutta edelleen VW:n dieselit ovat peruskestäviä koneita. 

Käytettyjen Volkswagenien hyvä puoli on, että niissä ei yleensä ole pikkuvikoja kovinkaan paljon. Sisustan materiaalit ovat laadukkaita, joten myöskään kulumia ei ole nähtävillä. Tämä näkyy myös vanhojen volkkareiden jälleenmyyntiarvoissa, jotka ovat huomattavasti muita saman konsernin tuotteita korkeampia.

Tyyppiviat:
Polo
Golf
Jetta
Passat
Tiguan
Touran
Transporter