VW Golf GTI

VOLKSWAGEN GOLF

Volkswagen Golfin valmistus aloitettiin jo vuonna 1974. Nykyisin se on maailman toiseksi eniten valmistettu auto ja hyvä sellainen. Volkswagen Golf on käytännössä aina ollut automyyjän lempilapsi. Autossa on hyvät ajo-ominaisuudet, korkea luotettavuus, mutta järkevä hintataso. Golfin ostajakunta on myös asiakkaina helppoja. Selkeitä ostajia, jotka tietävät mitä haluavat. 

Golfista on valmistettu useampia malleja. Yleisimmät ovat 3- ja 5-oviset, sekä farmari, joista 3-ovinen selkeästi heikoin myytävä. Lisäksi Golfista löytyy Plus-malli, jonka suosio on jäänyt heikoksi, vaikka auto on teknisesti ja tilakäytöltään erinomainen. Suosion heikkous saattaa johtua pelkästään auton hieman erilaisemmasta muotoilusta.

Golfin I, II, III, VI -sarjat olivat oman aikansa autoihin verrattuna erinomaisia ajettavia ja hyvin luotettavia. Uudemmissa V, VI, VII -sarjoisa on ollut Volkswagenin yleisiä tyyppivikoja, kuten tsi-moottorit ja dsg-vaihteistot. Toisaalta Golffeissa ei ole Passatin reistailevaa automaattista pysäköintijarrua, vaan perinteinen. Toisaalta Golf pienempänä autona on monesti hieman vähemmän ajettu ja sitä kautta vikoja on Golffeissa ollut vähemmän.

Volkswagen golfNettiauto.com -palvelussa keskimääräinen myyntiaika VW Golffille on 50 päivää. Hintojen hajonta on myös hyvin pientä. Golf on aina taloudellisesti hyvin riskitön ostos ja jälleenmyynti helppoa.

Katsastuksen hylkäysprosentit ja yleisimmät syyt:
Volkswagen Golf IV
 2000-2003 hylkäysprosentti keskimäärin 29,3%. Yleisin hylkäyksen syy on ollut käyttöjarrut. Lisäksi bensiinimoottorien päästöissä on ollut ongelmia. 

Volkswagen Golf V 2003-2008 hylkäysprosentti keskimäärin 12,8%. Yleisin hylkäyksen syy on ollut käyttöjarrut. Lisäksi on joitakin iskunvaimentimien vikoja ollut. Hylkäysprosentti on kuitenkin todella alhainen, kun huomioidaan minkä ikäisistä autoista on kyse.

Volkswagen Golf VI 2008-2012 hylkäysprosentti keskimäärin 3,6%. Hylkäysprosentti on niin matala, että yleistä hylkäyssyytä on mahdotonta nimetä. Kun kymmenen vuotias auto menee katsastuksesta läpi lähes varmasti, kyseessä on poikkeuksellinen automalli.

Uusin Golf malli pärjäsi hyvin DEKRAn luotettavimman auton kilpailussa vuonna 2014. Se tuli toiseksi pienemmän keskiluokan sarjassa ajokilometreillä 50.000-100.000km. Ajokilometreillä 100.000-150.000km se voitti oman luokkansa.  0-50.000km ajokilometreillä se ei päässyt viiden parhaan joukkoon, joka kertoo mallin lastentaudeista, joita on jouduttu korjaamaan takuutöinä. Mutta kun lastentaudit on korjattu ensimmäisten ajokilometrien jälkeen, niin auto on erinomaisen luotettava.

Käyttäjien ilmoittamia tyyppivikoja Volkswagen Golf:
Tuulilasinpyyhkijöissä vikoja
Sytytysvikoja (Golf IV)
Maalipintavaurioita. VW:llä oli lakkaongelmia joissakin vuosimalleissa.
Polttoainepumppuvikoja vanhemmissa malleissa
Vaihteisto-ongelmat (etenkin automaatit) (ADAC)
Kytkin ja vauhtipyöräongelmia (ADAC)
Ohjaustehostimen pumppu
Etuovien saranapuoli jumittuu pakkasella (korjaus: lisättävä jäätymisenestokumit)
TSI-moottoreiden jakoketjun hajoaminen (Autobild)
Istuinverhoilun kuluminen (Autobild)
1.6 TDI -moottorinohjauslaite (Autobild)
Turboahdin vikoja - turbojen keskimääräinen käyttöikä 200-300tkm (Kaikki merkit, ADAC, Autobild)
Moottorien lastutus lisää turboahdin vikoja - rasitus kasvaa
Jarrupaineanturivikoja (Autobild)
ABS-yksikkövikoja 
Mekaanisen ahtimen magneettikytkin ääntää, TSI-moottorit (Autobild)
Vesivuotoja ovitiivisteistä Golf IV  (ADAC)
Sytytyspuola ja lambdaanturi bensiinimalleissa
Sähkötoimiset ikkunannostimet oikuttelevat Golf IV (ADAC, Autobild)
Jarrujärjestelmän vikoja, myös sähköjärjestelmässä Golf IV (ADAC)
Automaattiilmastoinnin askelmoottorissa vikoja (Autobild)
TDI –diesel: jakopään hammashihnan kiristysrulla rikkoutunut ja vaurioittanut hammashihnaa (ADAC, Autobild)
TDI –dieselin ilmamassamittarin vikaherkkyys - ilmamassamittarit kuluvia kaikissa automerkeissä (ADAC, Autobild)
Jäähdytysnestevuotoja löystyneitö letkunkiinnikkeitä (Autobild)
Ahtamaton 1.4 16V –moottorin huohotusjärjestelmä voi jäätyä ja tässä mallissa myös paljon vaihteistovikoja. Kyseinen moottori on VW -konsernin kautta aikojen. (Autobild)

Katsastuksessa havaittuja vikoja Volkswagen Golf:
Pakokaasupäästöt 1999-2008 (A-Katsastus)
Käyttöjarru 1997-2007 (A.Katsastus)
Seisontajarru 
Valmistenumero 2009-mallissa
Valovikoja GOLF V (TÜV)
Pysäköintijarru puoltaa GOLF V (TÜV)
Pyöräntuennan tukivarsien kumiset laakeriholkit kuluneet  GOLF VI (GTÜ)
Pakoputkisto voi vuotaa GOLF VI (GTÜ)
Kuluneet jarrulevyt GOLF VI (DEKRA)
Moottorin ja vaihteiston öljyvuodot Golf VI (GTÜ)

Takaisinkutsut Volkswagen Golf:
Kuuluisa päästöhuijaus VW-konsernilla
Korkeapaineputkiston halkeamas 2.0 TDI
Polttoaineen siirtopumppu (Trafi)
Polttoaineen siirtopumppu, vian vuoksi polttonestettä voi vuotaa moottoritilaan ja aiheuttaa tulipalon 
DSG –automaattivaihteiston ohjelmisto (Trafi)
Dieselien sähkötoimisen lisälämmittimen PTC-sähköelementin maajohdin (Trafi)
Kaksoismassavauhtipyörä 2.0 TDI (ADAC 2006, KBA 2009)
Polttonesteputket (Trafi)

Tielle jättäviä vikoja Volkswagen Golf:
Akkuongelmia (kaikki vuosimallit)
Sytytystulpat rikki (2009 asti)
Moottorinohjauksen häiriö (Bensiini ja Diesel 2009 asti)
Pakokaasujen takaisinkierrätys rikki EGR (erityisesti diesel 2009 - 2010)
Jäähdytysjärjelmän letku vaurioitunut näädän puraisun vuoksi (erityisesti 2009)
Jäähdytysjärjestelmä vuotaa (2011 asti)
Ahtopaineen säädin rikki (2010 asti)
Suuttimet rikki (diesel erityisesti 2007)
Sytytyspuola rikki (2010 asti)
Valonheitin rikki (erityisesti 2009)
Virtalukko rikki (2009 asti)
Sytytysjohtimet vaurioituneet esimerkiksi näädän puraisun vuoksi (erityisesti 20102011)
Hiukkassuodatin tukkeutunut (2010 asti)
Kytkinvikoja (2011 asti)
Polttonestepumppu rikki (2011 asti)
Ajonestolaite rikki (kaikki vuosimallit)
Käynnistysmoottori rikki (2011 asti)

 

OSTAMME AUTOSI, VENEESI, MATKAILUAUTOSI, MOPOAUTOSI JA MOOTTORIPYÖRÄSI