Volkswagen Passat

Volkswagen Passattia on valmistettu jo vuodesta 1973 lähtien. Tässä tyyppivika-artikkelissa käsitellään kuitenkin yleisimpiä tyyppivikoja, vasta B6-mallista alkaen, jonka valmistus alkoi vuonna 2005. Edellinen Passat B5-malli oli todella luotettava ja toistaiseksi paras Volkswagenin tekemä Passat malli. Uusien ominaisuuksien sekä moottori- ja vaihdelaatikkotekniikan myötä ongelmat ovat lisääntyneet merkittävästi. Pakokaasujen takaisinohjaus (EGR) aiheuttaa poikkeuksetta ongelmia, kun imusarjat karstoittuvat ja lopulta EGR-venttiili jumittuu. Lisäksi Passateissa on ollut myös Volkswagenin yleiset tyyppiviat, kuten tsi-moottorit ja dsg-vaihteistot.

GESU:n kautta kulkeneissa Passateissa tyypillisimmät viat ovat olleet:
Etupyörän laakerit, kun autolla ajettu yli 200tkm
Pysäköintijarrut reistailevat lähes poikkeuksetta vuosimalleissa 2005-2009. Passatin tyyppivika ja harmillisen kallis korjata.
Vetonivelet - yleensä nivel paukkuu käännettäessä, mutta vähintään toinen suojakumi rikki
EGR-venttiilit karstoittuvat ja jumiutuvat (1.9TDI / 77kw)
DPF hiukkaussuodattimet tulevat käyttöikänsä päähän yli 250tkm ajetuissa yksilöissä
Pintaruostetta 2005-2009 vuosimalleissa. Etenkin takaluukku ja oven kahvojen ympäristö.
Vauhtipyörä ääntää yli 200tkm ajetuissa yksilöissä
Ilmamassamäärämittari - Helppo kokeilla toimivuus, kun ottaa ilmamassamäärämittarin liittimen irti ja kokeilee palaako tehot tai loppuuko nykiminen.
Etujousi poikki juurestaan. Hyvin tyypillinen vika yli 10 vuotta vanhassa Passatissa.

Kokemuksemme mukaan vuosimallien 2005 - 2007/2008 Passatit ovat aika epävarmoja ja niissä on paljon pikkuvikoja. Vaikka katsastuksen hylkäysprosentti on 16,0%, niin hylkäyksien määrä tuntuu suuremmalta. Passat ei ole välttämättä kovin luotettava autona, mutta sitäkin parempi ajettavuudeltaan. Auto on hiljainen, vakaa ja pieni kulutuksinen.

VW Passat sisakuvaNettiauto.com -palvelussa keskimääräinen myyntiaika VW Passatille on 52 päivää. Hintoihin vaikuttaa merkittävästi ajokilometrit. Toisaalta vanhemmissa 2005-2008 malleissa pienet ajokilometrit eivät enää takaa korkeampaa hintaa. Ostajia on tarjontaan nähden liian vähän.

Katsastuksen hylkäysprosentit ja yleisimmät syyt:
Volkswagen Passat
 2005-2010 hylkäysprosentti keskimäärin 11,1%. Yleisin hylkäyksen syy on etupään välykset nivelissä ja diesel-moottorin pakokaasumittaus. Toiseksi eniten hylkäyksiä on jarruista ja katkenneista jousista.

Volkswagen Passat 2011-2012 hylkäysprosentti keskimäärin 2,0%. Yleisin hylkäyksen syy on ollut huonot renkaat, josta käyttäjä voi syyttää vain itseään. Muita todellisia hylkäysperusteita ei juurikaan ole ollut. Luultavasti kaikki hylätyt autot ovat olleet paljon ajettuja takseja.

Uusin Passat (2014) malli ei pärjännyt kovinkaan hyvin DEKRAn luotettavimman auton kilpailussa vuonna 2014. Sitä ei noteerattu millekään listalle, ei missään kokoluokassa, eikä missään ajokilometrimäärässä. Auto on sinällään hieno, mutta Volkswagen on viime vuosina kärsinyt merkittävää menetystä laadussa ja eniten siitä on kärsinyt Passat, joka isoimpana kokoluokkana kerää eniten kilometrejä.

Käyttäjien ilmoittamia tyyppivikoja Volkswagen Passat:
Takaluukun ruoste
Jarruletkuissa vikoja
Raidetangonpäissä väljää
Tarkasta vetonivelten suojakumit
Keskuslukitus reistailee
Etuakselisto ääntelee (Autobild)
Epäluotettava automaattivaihteisto (Autobild)
Etuakselisto (ADAC)
Erilaisia jarruvikoja (ADAC)
Ruostetta kattokaiteissa sekä ovien ja luukkujen reunoissa (ADAC)
Jäähdytysjärjestelmä (ADAC)
Erilaisia moottoriin liittyviä vikoja (ADAC)
Kuluneet raidetangonpäät (Autobild)
Turboahtimen vikoja - etenkin 1.9TDI muuttuva siipinen turboahdin (Autobild)
Sähkölaitevikoja muun muassa navigointilaitteessa ja puheohjauksessa (Autobild)
Ksenonvalojen ohjainlaitteissa runsaasti vikoja (Autobild)
Sivuääniä kojelaudasta (ADAC)
Oikuttelevia navigaattoreita (Autobild)
Nykiviä moottoreita (Autobild)
Maalauksessa puutteita ja lakka hilseilee (Autobild)
Tehon puutetta 2.0 TDI 125 kW (170 hv) –mallissa (Autobild)
Bensiinimallien sytytyspuolassa vikoja - näitä tulee vastaan useasti. 1.4 TSI -moottorissa, jokaisessa sytytystulpassa on oma puolansa. Edullinen osa ja helppo vaihtaa, mutta vaatii testeri, jotta tietää oikean sylinterin neljästä. (Autobild)

Katsastuksessa havaittuja vikoja Volkswagen Passat:
Etuakselisto (A-katsastus)
Käyttöjarrut (A-katsastus)
Pakokaasupäästöt (A-katsastus)

Takaisinkutsut Volkswagen Passat:
Päästöhuijaus, maailmanlaajuinen takaisinkutsu
Alatukivarsi (Trafi)
Raidetangonpäät ja niiden mutterit, 2005 (Trafi)
Moottorin ohjainlaite. Mahdollisuus kosteusvaurioon, 2005 (Trafi)
Kaksoismassavauhtipyörä tarkistus (Trafi)
Lasinpyyhkimien moottorinsuojus, 2006 (Trafi)
Ohjausvaihde, ohjattavuus hitaassa ajossa voi kärsiä kondensaattorivian vuoksi (ADAC)
Lämpösuoja (Trafi)
DSG-automaattivaihteiston ohjelmiston päivitys (Trafi)
2.0 TDI, tasapainotusakselien hammaspyörien kuluminen, 2009 (ADAC)

Tielle jättäviä vikoja Volkswagen Passat - ADAC:n tilastoista, mutta samoja tyyppivikoja tulee Suomessakin vastaan jatkuvasti:
Akkuvikoja (jo kolmannesta käyttövuodesta alkaen)
Suuttimet rikki (2008 asti, erityisesti 2007))
Polttonestepumppu rikki, johtimen kiinnitysongelma (diesel, erityisesti 2006)
Sähkötoiminen pysäköintijarru jumittaa (2008 asti, erityisesti 2007)
Moottorinohjauksen häiriö (Diesel 2009 asti)
Ruiskutusjärjestelmä rikki (Diesel 2009 asti)
Moottorivaurio, sivuääniä (diesel 2009 asti)
Turboahdin rikki (2009 asti, erityisesti 2006)
Pakokaasujen takaisinkierrätys rikki (2010 asti)
Hiukkassuodatin tukkeutunut (2010 asti, erityisesti 2006)
Ahtopaineen säädin rikki (diesel 2009 asti)
Ajonestolaite rikki (2008 asti)
Virtalukko rikki (2009 asti)
Käynnistysmoottori rikki (2008 asti)
Öljynpaine liian alhainen (2007 asti)