VW POLO TDI

VOLKSWAGEN POLO TYYPPIVIAT 

Volkswagen Poloa valmistetaan jo viidennessä mallisarjassa. Valmistus aloitettiin jo vuonna 1975. Tässä artikkelissa käsitellään kahta viimeistä mallisarjaa Polo IV 9N/9N3 (2001–2009) ja  Polo V 6R (2009–>).

Polo on kehittynyt huimasti viime vuosina ja viimeinen mallisarja on kiistatta oman luokan paras ajettava. Auto on mukavuudeltaan ja hiljaisuudeltaan yhtä koko luokkaa isomman oloinen. Poloon on saatavilla nykyisin myös laaja kattaus eri tekniikka vaihtoehtoja, dieselistä bensiiniin ja manuaalista automaattivaihteiseen. 

Polo on ollut erittäin luotettava ja varmatoiminen auto, lukuunottamatta ahtamatonta 1.4 -moottoria, joka on käytännössä aivan susi. Moottoririkot ovat tyypillisiä 100-200tkm välillä. Nimenomaan AHTAMATONTA 1.4 -moottoria pitää välttää, koska moottoririkon todennäköisyys on erittäin suuri. Uudemmissa V -sarjoissa on ollut Volkswagenin yleisiä tyyppivikoja, kuten tsi-moottorit ja dsg-vaihteistot. Toisaalta POLO on pikkuautoksi hyvin varusteltu ja mukavuuden myötä lisävarusteet tuovat mahdollisia ongelmakohtia lisää. 

VW POLO SISUSTANettiauto.com -palvelussa keskimääräinen myyntiaika VW POLO:lle on 46 päivää. Polo onkin hieman nopeampi myytävä kuin esim. GOLF tai PASSAT.

Katsastuksen hylkäysprosentit ja yleisimmät syyt:
Volkswagen POLO
 2001-2009 hylkäysprosentti keskimäärin 24,7%. Yleisin hylkäyksen syy on ollut käyttöjarrut ja etuakseliston väljyydet. Lisäksi bensiinimoottorien obd-mittauksissa on ollut ongelmia. 

Volkswagen POLO V 2009-> hylkäysprosentti keskimäärin 4,0%. Katsastuksen hylkäysprosentin perusteella uudemman korimallin POLO voidaan todeta erittäin pieni vikaiseksi.

Käyttäjien ilmoittamia tyyppivikoja Volkswagen POLO:
Jarrulevyissä kieroutta
Käynnistysmoottorivikoja
Sytytyspuolavikoja - etenkin uudemmat TSI-moottorit, jossa puola tulpanhatussa
Moottorinohjausjärjestelmän vikoja
ABS-jarrujen vikoja
Ilmastointilaitevikoja
AIRBAG-anturivikoja
Tuulilasinpyyhkijöissä vikoja
Vaihteisto-ongelmat (etenkin automaatit) (ADAC)
Ahtamaton 1.4 16V –moottorin huohotusjärjestelmä voi jäätyä ja tässä mallissa myös paljon vaihteistovikoja. Kyseinen moottori on huonoin VW -konsernin kautta aikojen. (Autobild)

Katsastuksessa havaittuja vikoja Volkswagen POLO:
Pakokaasupäästöt A-Katsastus
Käyttöjarru: takapyörien jarruletkut 
Käyttöjarru A-Katsastus
Etuakselisto A-Katsastus
Runsaasti etuakseliston vikoja: Etuakseliston poikittaisten tukivarsien takimmainen laakeriholkki väljä 

Takaisinkutsut Volkswagen POLO:
Istuinlämmitys, eristyksen tarkastus. Istuin voi kärähtää.
Jarrutehostimen alipaineputki, tarkastus 2004 Trafi, ADAC
Jarrutehostimen alipaineputkessa voi olla murtumia. Jarrutehostin voi lakata toimimasta vuodon takia. Jarrut kyllä toimivat, mutta jarrutukseen vaadittava poljinvoima kasvaa tehostimen mahdollisen vian vuoksi VOSA 2002, 2005
Polttoaineen siirtopumppu Trafi 2004
Kuuluisa päästöhuijaus VW-konsernilla

Tielle jättäviä vikoja Volkswagen POLO:
Akkuongelmia (kaikki vuosimallit)
Sytytyspuola usein rikki (kaikki vuosimallit, erityisesti 2007)
Laturi rikki (2010 asti)
Lasinpyyhin jumittaa, sulake rikki (erityisesti 2005 asti)
Moottorinohjauksessa häiriö (kaikki vuosimallit)
Sytytysjohtimet vaurioituneet näädän puraisun vuoksi (erityisesti 2010 alkaen)
Takajarrut / pysäköintijarru jumittaa ( 2010 asti)
Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä rikki (erityisesti 2010)
Virtalukossa vika (2010 asti)
Nokkaakselin tunnistin rikki (2009 asti)

TYYPPIVIAT VOLKSWAGEN